FAQ

13 meest gestelde vragen over groene smoothies

1. Wat is een groene smoothie?

Een groene smoothie is een mix van bladgroente, fruit en water in de blender gepureerd tot een egale smoothie. Met groene smoothies kan je op een heel gemakkelijke en bovendien smakelijke manier je dagelijkse dosis groente en fruit binnenkrijgen.

2. Kan ik alle groente gebruiken voor het maken van een groene smoothie?

In de smoothies kan je het beste alleen maar bladgroentes gebruiken om de volgende reden. Bladgroente bevat geen zetmeel zoals alle andere groenten dat wel bevatten. Dit is de reden dat je de bladgroente met fruit kan mengen zonder er buikkramp of flatulentie van te krijgen. De definitie van bladgroente is dat het groen is (uiteraard:-)) en dat je het om je vinger kunt wikkelen. Een uitzondering op deze regel is bleekselderij. Dit kan je ook goed met fruit combineren in een groene smoothie.

3. Ik hou niet van groente, is een groene smoothie wel iets voor mij?

Jazeker!
Door de grote hoeveelheid fruit proef je de groente niet en is een groene smoothie dus geschikt voor iedereen die niet van groente houdt. Begin met een handje bladgroentes en drie stuks fruit en ik garandeer je dat je het lekker vindt.

4. Welke blender kan ik het best gebruiken?

Voor het maken van een groene smoothie kan je elke blender die op de markt is gebruiken. Als je dagelijks een grote hoeveelheid groene smoothies maakt is het wel handig een blender te nemen waar minimaal 1,5 liter in past. <a href=”http://groenesmoothies.nl/leden/blenders/”>Klik hier voor meer informatie over een goede blender</a>.

5. Kan ik de groene smoothie als een maaltijdvervanger gebruiken?

Ja, je kan elke maaltijd vervangen door een groene smoothie. Neem dan zoveel tot je verzadigd bent.

6. Kan ik gewicht verliezen door het drinken van een groene smoothie?

Dat kan absoluut. Door het drinken van groene smoothies heb je minder last van vreetbuien en daarom zul je minder gaan snoepen. Je kan de smoothie ook als maaltijd nuttigen en als dat betekent dat je de pasta en friet laat staan zie je al snel resultaat ;-).

7. Kan ik mijn kind ook groene smoothies geven?

Natuurlijk!
Ik zou beginnen met een glas smoothie per dag. Voor kinderen is het belangrijk met veel fruit te beginnen zodat ze de groente helemaal niet proeven. Als je kind het lekker vindt, wat waarschijnlijk zo zal zijn, en er zijn geen problemen met de darmen dan mag je de dosis verhogen naar twee glazen. Kinderen staan veel dichter bij hun gevoel dan volwassenen, ze zullen waarschijnlijk zelf heel goed aangeven hoeveel ze willen hebben.

8. Krijg ik niet teveel nitraten binnen door het drinken van groene smoothies?

Nitraten zijn inderdaad aanwezig in bladgroentes maar nitraten zijn vooral gevaarlijk wanneer ze omgezet worden tot nitrieten. Deze omzetting gebeurt door warmte. Doordat je de bladgroentes in hun rauwe vorm verwerkt zonder ze te verwarmen valt het dus mee met de werking van nitraten. Tevens zullen de vitamines in de rauwe groentes en fruit de omzetting deels tegengaan.
Elke bladgroente bevat een kleine hoeveelheid giftige stoffen om zichzelf te beschermen. Daarom is het belangrijk om elke dag af te wisselen met de groentes die je gebruikt. Je lichaam krijgt dan elke keer de kans te ontgiften van deze stoffen en dan is het totaal geen probleem.

9. Wat is het beste moment om groene smoothies te drinken?

Elk moment van de dag is een goed moment om een groene smoothie te drinken, je kan hier nooit iets fout doen. Kijk voor jezelf wanneer jij het een fijn moment vindt om het te drinken.

10. Hoe lang kan ik een groene smoothie bewaren?

Maximaal 2 dagen in de koelkast. Zorg dat je je groene smoothie bewaart in een luchtdichte, glazen pot.

11. Hoeveel groene smoothie mag ik per dag drinken?

Om de beste en snelste verbetering in je gezondheid te ervaren, is het aan te raden minimaal 1 liter per dag te drinken. Als je net begint met het drinken van groene smoothies lijkt dit erg veel en is het verstandig te beginnen met 1 glas per dag. Voer dit langzaam op tot minimaal 1 liter per dag.

Je zult merken dat je in het begin ontzettend veel groene smoothies wilt drinken omdat je lichaam ernaar vraagt. Wanneer je weken lang meer dan 1 liter groene smoothie per dag hebt gedronken zul je merken dat je lichaam minder vraagt om groene smoothies. Dit gebeurt omdat je lichaam steeds meer voedingsstoffen heeft gekregen en het hierdoor beter gaat functioneren. Daardoor kan je lichaam na een tijd meer voedingsstoffen halen uit minder groene smoothie. Tevens zal je lichaam basischer worden en dat zorgt ervoor dat je lichaam minder bladgroentes nodig heeft.

12. Sinds ik ben begonnen met het drinken van groene smoothies is mijn stoelgang groen geworden, is dit normaal?

Door ons hedendaagse voedingspatroon, de fabrieksvoeding, de lage dagelijkse porties verse groente en fruit en de grote hoeveelheden stress waar we dagelijks aan worden blootgesteld verlaagt het gehalte maagzuur. Maagzuur zorgt ervoor dat de voeding die je binnenkrijgt in je maag al begint te verteren. Als je maagzuur te laag is kan het daardoor zo zijn dat je stukjes onverteerd eten in je stoelgang zult vinden en zie je soms de kleur van je eten terug in de wc-pot;-). Wanneer je start met dagelijks groene smoothies te drinken zal je lichaam door de enorme toestroom van nutriënten weer in staat zijn het maagzuurgehalte te normaliseren. Uiteindelijk zal je merken dat je stoelgang altijd, onafhankelijk van wat je ook gegeten hebt, dezelfde kleur heeft. Normale stoelgang is lichtbruin van kleur, stinkt niet, goed gevormd, laat geen remsporen achter in de wc en mag geen moeite of ongemak veroorzaken.

13. Ik wil graag afvallen, mag ik dan wel zoveel fruit nemen op een dag?

Soms is het inderdaad nodig om je dagelijkse hoeveelheid fruit te verlagen om af te vallen. Je kunt dan je groene smoothie nog steeds lekker maken door gebruik te maken van verse kruiden. Kruiden zoals citroenmelisse, citroenverbena, dille en munt geven je groene smoothie enorm veel smaak en vaak is toevoeging van 1 appel dan al genoeg om een lekkere smoothie te krijgen.

Als je vraag nog niet beantwoord is mail me dan op info@groenesmoothies.nl, ik beantwoord heel graag je vragen.

Marjolijn-140 kopie

Liefs Marjolijn

17 Responses to “FAQ”

  1. Jelka 20 januari, 2014 at 10:36 #

    Hoi Marjolijn,

    Ik ben super enthousiast geworden van het lezen van je boek! Vanmiddag ga ik mijn eerste smoothie maken. Nu ben ik allergisch voor best wel wat fruit. Appels, kiwi, en soms ook banaan, peer, mango.
    Heb je daar nog tips voor? Ik weet zelf dat als fruit warm is geweest dat dan de allergenen kapot zijn en dat ik het dan wel kan eten.

    Graag hoor ik je advies.
    Groeten
    Jelka

  2. Sascha 21 januari, 2014 at 10:42 #

    Wij zijn sinds een week met ons gezin begonnen aan de ‘Groene smoothies’. Zelfs de kinderen doen enthousiast mee. Ik geloof niet dat ik ooit zoveel verse groenten en fruit tegelijk in huis heb gehad, dat ook nog op gaat…;-) De hoeveelheid opvoeren vind ik nog wel lastig met zijn vieren…dan wordt het een soort massa productie. Maar ook dat zal wel wennen.

  3. Marion 5 maart, 2014 at 16:51 #

    Hallo Marjolein,
    Als je een zak gesneden kool of spinazie neemt, kan je dan de rest van deze zak langer bewaren zodat je gemakkelijk kan afwisselen in de bladgroenten. Een zak spinazie kan ik voor 3 dagen gebruiken en eigenlijk wil deze zak ook niet langer open hebben, of maakt het niet uit.
    Groet, Marion Luijten

    • marion deuss 27 mei, 2014 at 12:59 #

      Hallo Marion
      Ik koop ook gesneden groenten als ik ze niet zelf in de tuin heb . neem er 2 porties uit en vries de rest in. Aan een bevroren portie groenten kun je water toevoegen en dan mixen.. de basis is dan heerlijk koud en je kunt vers fruit toevoegen waardoor het perfekt van temperatuur is. Ook kun je bevroren aardbeien, bessen etc met water mixen en verse groenten toevoegen. Gemakkelijk en lekker fris
      Groetjes
      Marion

  4. Eef 15 maart, 2014 at 18:51 #

    Hoi Marjolein,

    Bedankt voor de 7 dagen detox kuur. Ik had je boek al gekocht met de 70 groene smoothies en wil nu dus echt gaan beginnen. Ik wil naast de smoothies ook gezond gaan eten en zag dat je 300 recepten hebt op je ledensite. Aangezien ik je boek al gekocht heb, ga ik niet ook nog het e-book met 50 recepten kopen. Kan ik dan toch lid worden en zo bij die 300 recepten komen?
    groetjes eef

    • Jasmijn 5 juni, 2014 at 20:01 #

      Hoi! Ik heb dezelfde vraag, want ook ik heb het boek aangeschaft… Zou het erg leuk vinden om ook toegang tot de 300 recepten te krijgen! Groetjes, Jasmijn

  5. Hilda Premsela 18 maart, 2014 at 19:41 #

    Hoi Marjolijn, ik ben heel blij dat ik afgelopen december de groene smoothie heb mogen ontdekken. Ik heb inderdaad veeeeel minder behoefte aan snoepen, ik voel me steeds fitter worden en voor de lijn is het ook beter!!! Ik heb in februari de webinar van Jesse gevolgd, heb gebruik gemaakt van zijn aanbieding om van alles te bestellen en ben ook begonnen met de oefeningen met de kettlebell. Hartstikke fijn dat jullie dit zo doen, ga zo door zou ik zeggen!!!
    Groetjes Hilda.

  6. Dorine 3 april, 2014 at 18:17 #

    Hoi Marjolein,

    Ik lees zo veel goede en fijne verhalen over smoothies. Ik wil ook graag starten maar op de een of andere manier ben ik er nog niet toe gekomen. Ik lees wel je blog (en andere smoothies blogs) en heb je boek gekocht maar desondanks blijf ik treuzelen om het zelf ook te gaan dóen. Ik weet niet goed waarom het er maar niet van komt, en ik het maar uitstel. Ik weet dat het goed voor me is, en ik wil heel graag gezonder gaan eten en leven, maar toch heb ik tot nu toe nog geen smoothie voor mezelf gemaakt.

    Heb je een goede tip hoe ik daadwerkelijk kan starten?

    Hartelijke groet,
    Dorine

  7. Krissy 10 april, 2014 at 09:54 #

    Hallo Marjolijn,

    Ik ben sinds vorige week ook begonnen met de groene smoothies!
    Eerst je E-book gedownload en daarna meteen je boek gekocht 🙂
    Wat een mooi boek, prachtig! En wat een heerlijke recepten!
    Probeer nu mensen in mijn omgeving ook steeds duidelijk te maken dat de “groene smurrie” echt
    heel lekker is 😉
    Eigenlijk heb ik dezelfde vraag als Eef, zou ik ook de andere recepten kunnen inzien?
    Of moet je dan ook het E-book kopen?

    Groetjes Krissy

  8. Tanja 2 juni, 2014 at 20:14 #

    Beste Marjolein

    Hartelijk dank voor zoveel inspiratie. Ik drink al ongeveer een jaar, zo goed als dagelijks groene smoothies. Ik heb je groene smoothie-boek en beveel het aan aan mijn afslank-klanten.

    Nu volgde ik een paar weken geleden een cursus over superfoods. De docent vertelde ons dat je nooit groenten én fruit mag mengen in je groene smoothie. Die vragen nl. een totaal verschillend verteringsproces, zo vertelde hij. Wat is daar volgens jou van aan? Of wat is jouw antwoord daarop?

    Ik kijk jouw reactie tegemoet. Alvast hartelijk dank.
    tanja

  9. Marga 15 juni, 2014 at 13:01 #

    Hallo Marjolein,

    Vanaf december vorig jaar maakte ik af en toe een groene smoothie als onderdeel van het Maximale Gezondheidsprogramma. Maar ik vond het lastig om steeds iets nieuws te verzinnen. Ik ben dan ook heel blij met je boek waaruit ik elke dag weer de heerlijkste recepten maak.
    Ik heb nog een tip voor andere smoothie-liefhebbers die, net als ik, wel een paar kilo willen afvallen. Ik drink ’s morgens een groot glas groene smoothie. Wat er over is zet ik in de koelkast in een glazen pot. Als ik dan ’s avonds moe en hongerig uit mijn werk kom neem ik eerst de tijd om de overgebleven smoothie op te drinken. Dit geeft mij de rust en de energie om te koken, zonder dat ik van tevoren al heb lopen snaaien. Bovendien eet ik ook nog eens minder. Voor mij werkt dit in ieder geval prima.

    Bedankt voor je inspiratie en hartelijke groet,
    Marga

  10. Floor 19 juni, 2014 at 11:27 #

    Hoi Marjolijn,
    Sinds een paar weken ben ik bezig met het maken van sapjes en smoothies, via via kwam ik op jouw site. Wat een overzichtelijke site en met duidelijke tips, fijn! Toch heb ik nog twee vraagjes, waarom gebruik je een blender ipv een sapcentrifuge? Ik geef borstvoeding, zo’n zeven daagde detox kuur is dan wellicht niet helemaal verstandig of wel? (men zegt namelijk dat als je te snel gaat afvallen er afvalstoffen in je borstvoeding terecht komen, wat ik natuurlijk niet wil).
    Groetjes,
    Floor

  11. Vera 26 juni, 2014 at 21:01 #

    Hallo Marjolijn,
    Ik ben erg geïnteresseerd in de antwoorden die je geeft op bovenstaande vragen. Zou je die ook voor ons zichtbaar willen maken?
    Ik ben 2 weken geleden begonnen met de smoothies. Eerst zelf wat gefabriceerd. Niet te drinken (te weinig fruit erin). Van de week beide boeken gekocht voor de inspiratie. Daar ik diabeet ben hoop ik met een intensief ‘groene smoothie-revolutie’ van de medicatie af te komen. Zou dat kunnen?
    In ieder geval ben ik blij met de tip dat diabetici minder fruit en meer citroenmelisse, munt en citroenverbena kunnen gebruiken. De vraag is alleen, moet ik daarvoor speciaal naar een natuurwinkel 7 km. verderop? Kun je dat spul goed bewaren in de koelkast, of is de gang naar die winkel bijna dagelijks verplichte kost? Ik doe normaal maar 1x, hooguit 2x per week mijn boodschappen.
    Hoor graag je reactie op al mijn vragen.
    Groetjes Vera

  12. Miranda 4 augustus, 2014 at 13:33 #

    Hallo Marjolijn,

    Jaaa, Zaterdag lag het boek op de deurmat. Ook ik ben dus gisteren begonnen met groene smoothies. Smoothies dronk ik al maar vooral met zuivel en fruit. Tot nu toe ben ik dus erg enthousiast en gedreven om deze goede gewoonte in mijn dagelijkse systeem toe te gaan passen. Het boek is duidelijk en overzichtelijk en ook de diverse stappen van groentje tot gevorderde is erg fijn. De eerste recepten die ik nu uit het boek geprobeert heb waren heerlijk. De vraag die ik heb is hierboven ook al eens gesteld maar ik kan het antwoord hierop nergens terug vinden. Op de site las ik over een soort van gratis lidmaatschap wanneer je het e book hebt aangeschaft. Is hier ook een mogelijkheid voor wanneer je het “gewone” boek hebt aangeschaft?

    Groetjes,
    Miranda

  13. Bart 7 augustus, 2014 at 14:14 #

    Hoi Marjolijn,

    In het weekeinde ga ik starten met de 7-daagse groene smoothiekuur als start. Hoe maak ik wortelsap?
    Kan ik de smoothies ’s morgens maken om ’s middags te drinken en zo ja moet die ijskastkoud zijn of gewone kamertemperatuur?

    • admin 12 augustus, 2014 at 15:17 #

      Hoi Bart,

      En? Ben je begonnen met de 7 daagse groene smoothie kuur? Ik ben erg benieuwd.

      Wortelsap kan je op verschillende manieren krijgen/maken.

      1) Kant en klaar in de (biologische) supermarkt kopen. Dit is dan wel een gepasteuriseerde wortelsap.
      2) Zelf in de sapcentrifuge/slowjuicer maken
      3) Zelf in de blender maken. Snij dan stukjes wortel klein met een heel klein beetje water en blend tot je een dikke wortelsap hebt. Zeef het sap door een hele fijn zeef, notenmelkzak of een oud-tshirt zodat je de vezels apart houdt en het sap overhoudt.

      Je kunt de smoothie makkelijk 2 dagen in een luchtdichte pot in de koelkast bewaren dus als je ze ’s ochtends maakt om ze ’s middags te drinken is prima. Ik zou ze altijd in de koelkast bewaren, dan blijft de smaak lekkerder.

      Veel succes!

      Liefs Marjolijn

  14. Bart 9 september, 2014 at 15:39 #

    Hey Marjolijn, reeds 4 dagen achter de rug (deze van vandaag vond ik het lekkerst, met ananas). Buiten winderigheid niet echt last en energie heb ik genoeg nu 🙂

Laat een reactie achter op Vera Click here to cancel reply.